Sussa gott med Förbifart Stockholm

Som betänksamma trafikplanerare tidigare uppmärksammat ställer luftföroreningarna i Förbifart Stockholms tunnel till besvär. En fiffig lösning man tänker sig är att bilisterna kan åka igenom tunneln utan att ha ventilationen påslagen i bilen, och istället använda recirkulation, för att så gott det går stänga ute luftföroreningarna från kupén. ( http://slb.nu/slb/rapporter/pdf8/slb2013_001.pdf )

SLB har tittat på koldioxidhalterna som kan uppstå i en bil när man kör med recirkulation påslagen – vilket rekommenderas vid tunnelkörning. ( http://slb.nu/slb/rapporter/pdf8/slb2013_007.pdf )

Antal passagerare CO2 [ppm]
1 1680
2 2724
3 3768
4 4812
5 5856
Halterna ovan är efter 15 minuter.
1000 ppm är ett värde som används i sammanträdesrum och inte ska överskridas.
800 ppm rekommenderas att inte överskridas för att inte trötthet ska infalla.
Vid 2000 ppm känner man av trötthet, dåsighet och huvudvärk.
Risken är således överhängande att man inte bara blir trött på Förbifart Stockholm, utan också i den.
Ju mer trafik i tunneln, desto längre tid att passera igenom den – och desto mindre drivkraft att samåka, som synes i tabellen ovan.
Så – ventilation på i den långa Förbifarttunneln och andas in avgaser, eller ventilation av och riskera att nicka till vid ratten?
Det är – som sig bör i Förbifartsammanhang – frågan.
Annonser

One thought on “Sussa gott med Förbifart Stockholm

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s