Tunnelseende i juletid

Inför julhelgen publicerade YIMBY en debattartikel på Newsmill och den egna bloggen, om Förbifart Stockholm med rubriken ”Tunnelseende”. Artikeln innehåller en del intressanta synvinklar. Var det verkligen SIKA:s bitande remissyttrande om Förbifart Stockholm som föranledde myndighetens nerläggning?

Intressanta poänger skördas om sträckningen och dess bågform som gör sträckan mellan Skärholmen och Hjulsta drygt 3 km längre än om tunneln gjorts rak – en omväg motsvarande nästan en hel Södra Länken-tunnel.

Artikelförfattarna hänvisar till ett skissat ”Genare alternativ” som skulle gå rakare och genare. I vägutredningen avfärdade Vägverket detta genare alternativ med att det ”karaktäriseras av långa tunnlar vars säkerhetskonsekvenser är dåligt kända. I väsentliga delar är det jämförbart med en Förbifart Stockholm helt förlagd i tunnel mellan Kungens Kurva och Hjulsta. Alternativet har därför avförts från utredningen.”

Dessa säkerhetskonsekvenser blev, som det står i artikeln, hux flux oviktiga när bron över Lambarfjärden en tid därefter utgick och Förbifarten faktiskt blev förlagd helt i tunnel mellan Kungens Kurva och Hjulsta – med en omväg som gjorde tunneln 1 km längre än i Genare-alternativet.

http://www.newsmill.se/artikel/2012/12/19/tunnelseende-om-f-rbifart-stockholm

http://www.yimby.se/2012/12/tunnelseende_1346.html

Allt detta måste ha föranlett ett intensivt arbete med den ”PM säkerhetskoncept” som Trafikverket tagit fram för Förbifart Stockholm. I denna framkommer bland annat att olyckor som bedöms hindra flödet genom tunneln, så att trafikmängderna tvingas upp ovan mark, bedöms ske ”dagligen”. Incidenter på Förbifart Stockholm som innebär att vägrenen blockeras kommer att ske dagligen ca 10-15 gånger per dag,

PM Säkerhetskoncept:
http://www.trafikverket.se/PageFiles/54080/Bilaga_3_till_beskrivning_beaktande_av_tillatlighetsvillkor_appendix_3_PM_Sakerhetskoncept.PDF

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s